söndag, januari 22, 2012

Tack och adjöss.......

En kort parentes
Jag var lite före den svenska slaskpressen när jag i fredags morse förutspådde Håkan Juholsts snabba avgång, vilket är lite förvånande då Aftonbladet har flera källor i den innersta kretsen. Skvallerkärringarna på Sveavägen 68 verkar ha trängts likt grisar runt foderbänken, i syfte att läcka så mycket ofördelaktigt som möjligt om Juholt. Men Lena Melin och hennes gelikar var nog alltför upptagna med att försöka hitta ännu mera skit att skriva om och fixade inte att göra en adekvat analys i rätt tid.

Juholt påminner en del om drängen Carlsson i Hemsöborna, ”han kom som ett yrväder en aprilafton med ett höganäskrus i en svångrem om halsen”, yvig och ostrukturerad som till och med Juholt beskrivit sig själv. Det har sedan varit en del vinglande fram och tillbaka, fotbyten, dikeskörningar, felsägningar och rena faktafel som gjort att förtroendet rasat.

Man får ju tycka vad man vill om Juholt men jag tror inte att någon människa i det här landet någonsin har fått utstå en så omfattande hetsjakt som Juholt har fått göra.  Aftonbladet har bedrivet en hänsynslös förföljelse som saknar tidigare motstycke i Sverige. Expressens politiske kommentator, K G Bergström, vill inte vara sämre och menar att Juholt fällde sig själv och att det inte alls beror på något orättvist mediedrev. Ok, Juholt var inte riktigt vuxen kostymen och borde naturligtvis ha haft det goda omdömet att tacka nej till uppdraget, men utan det skoningslösa mediedrevet är jag inte helt säker på att han hade avgått trots att han motarbetades och baktalades internt och att medarbetare och partikamrater läckte som durkslag till media.

Men det är nu det riktigt intressanta börjar, hur skall processen gå till den här gången och var skall man hitta en kompetent person som är beredd att kliva in i det här ormboet med interna och personliga strider mellan olika personer och fraktioner?
Margot Wallström har knappast ändrat inställning och att Per Nuder skulle stå till förfogande har jag svårt att tänka mig. Thomas Bodström är knappast intresserad och inte heller en person man kan enas kring. Att Göran Persson skulle göra comeback är uteslutet och Bosse Ringholm känns väl näppeligen som någon het kandidat.
I sextetten Mikael Damberg, Ylva Johansson, Carin Jämtin, Veronica Palm, Sven-Erik Österberg, Tomas Östros tror jag man hittar nästa partiledare. Några har till och med uttalat sitt intresse i ett tidigare skede.

Jag bara säger, lycka till.

Inga kommentarer: