tisdag, januari 31, 2012

Ännu ett sjukhusbesök.....

För några dagar sedan vaknade jag tidigt, vilket inte ät speciellt ovanligt då trafiken på gatan har nått en omfattning som påminner om en större genomfartsled eller en racerbana för bilar och motorcyklar utan ljuddämpare. Normalt är det lögn i h-vete att sova längre än till ca 06.30.
Men den här morgonen var speciell, jag vaknade med en konstig och kraftig huvudvärk som jag aldrig varit med om tidigare. Det var som en jordbävning i huvudet utan att jag kunde lokalisera epicentrum. Jag upplevde att värken kom någonstans över och bakom mitt vänstra öra och sedan spred sig nedåt mot nacken och skuldran. Hela tillvaron snurrade och jag fick ta stöd för att ta mig till toaletten. Det var en av de värsta upplevelser jag haft på senare tid och min första tanke var att jag kanske drabbats av en stroke.
Men jag tog en dusch och tog mig tillbaks till bingen och ville vänta och se hur det utvecklade sig. Efter någon timme så släppte det lite grann och tillvaron kändes stabilare så jag började misstänka att det handlade om, vad vi brukar benämna, en vanlig nackspärr. 
Men i morse fanns ingen återvändo, det fanns inte en chans att vrida huvudet för att titta på någonting, jag måste vrida på hela kroppen och det gjorde ont i hela huvudet.
Det var bara att lyssna på hustruns råd och ännu en gång bege sig till stadens privatsjukhus. Det mesta upprepar sig och i vanlig ordning så är det röntgen som gäller då jag redogör för mina problem.
Sedan blev det en timmes värmebehandling i nacken, vilken utfördes i ett större behandlingsrum med tiotalet sängar, där många av patienterna såg ut att ha accepterat att liemannen väntade bakom knuten.
Det kändes lite bättre efter värmeterapin och efter den fick jag träffa doktorn, som visade sig vara en gammal bekant då han för några år sedan opererade bort en fotvårta som jag hade problem med.
Vi hade en längre diskussion om mitt problem och till slut enades vi om jag drabbats av en inflammation i något ledband, muskelfäste eller någon annan sena i axeln.
Vi diskuterade olika mediciner utifrån hans diagnos och jag hade krav på att medicinerna skulle vara godkända i Sverige. Innan jag lämnade sjukhuset fick jag en injektion med Voltaren och därefter var det bara att betala och hämta ut medicinen som bestod av Voltaren Sr 75 mg, Norgesic 35 + 450 mg och som värktablett Paracetamol 500mg vilken jag inte har en tanke på att äta. Dessutom utrustades jag med stödkrage och en kasse för medicinen och röntgenplåtarna till det facila priset av 1 850 bath.
.  

Inga kommentarer: