lördag, november 08, 2008

Miljonär eller inte - det är frågan ?

Det är nu de skall tas, 55 millar i potten till en ensam vinnare. Siktar man på de stora pengarna måste man gardera eller utesluta någon eller några av storfavoriterna och försöka hitta spikar som inte är favoritstreckade. Det gäller att våga gå mot strömmen en så’n här gång. Jag har läst på hela veckan så jag kan inte skylla på att jag varit dåligt informerad om jag inte lyckas. Lopp för lopp har jag benat ut så nu är det bara att ”gå all in”.

Mina funderingar lopp för lopp

Avd 1: I första avdelningen har vi en klar favorit i 5 Steel Pepper som har gjort bra lopp på slutet men han har fått snabba pengar på sig och någon bergvinnare är han inte. Han slog dock Opal Viking och Finders Keeper senast, vilket man bör ha i åtanke. 8 Elviria är nog inte sämre än 5 Steel Pepper men spåret sätter ned hennes chanser. 1 Oki To Chill har läget men kan knappast hålla upp ledningen. Jag väljer att gå kort i inledningen och streckar dessa tre samt 11 Teaser Elegant som kan gå en ruggig långsida.

Avd 2: Det är svårt att gå emot 12 Chimall T.T. som har sex segrar på sju starter i år, men ett tolftespår är ett tolftespår. 2 Friday Starlight har Kari mycket höga tankar om och han är ett betydligt bättre läge och kan bli hårdtuggad från ledningen. 1 Bulltrap liksom 4 Miss Delayed är inte heller helt borta om det stämmer i loppet. Till kantbollarna räknas 11 Fool’s Gold, med Daniel Olsson som har flyt fn och 10 Pine Brook. Jag tar med sju hästar i avdelning två.

Avd 3: Jag tar inte med 5 Commander Crown eftersom jag siktar in mig på en större sudd. Det troliga scenariot är väl att Commander Crown får göra grovjobbet utanpå 3 Jaded och då kan mjölksyran ta ut sin rätt när de svänger in på upploppet och därför tar jag med 6 Passionate Kemp och 7 Adams Hall också som kan få gynnsamma lopp. Min vinnare i loppet är 7 Adams Hall.

AVD 4: 5 Senso Unico som favorit köper jag inte rakt av eftersom han fick en smörlöpning med lucka senast. Han har mer att bevisa. 4 Hagges Lotta, 2 Caprice As och 8 Jean Dobel är inga lätta motståndare. 9 Robin K tror Ludde på och nu kör Daniel Olsson, 3 Delphi B.F.L. kan kanske överraska igen med rätt lopp, han var ju överlägsen på ”myren”. 1 Humble Broline kan leda länge, kanske hela vägen och 10 Power Victory gick banrekord för tre starter sedan och slog då Cantam Hall D.E. regelrätt. Den sistnämnde favorit i klass l-finalen idag. Minst åtta streck fordras för att man skall vara säker på att hänga kvar.

AVD 5: Jag misstänker att det blir många som spikar i det här loppet. Ett nordsvenskt lopp med 9 Järvsöfax i startfältet brukar vanligtvis bara sluta på ett sätt. Jag är inte säker på att han är lika bra som han varit och de senaste vinsterna är tagna i enklare sällskap. Faxen har bara förlorat tre V75-lopp men två av förlusterna har kommit på de senaste sex starterna. Kortlopp och bakspår är inte heller optimala förutsättningar. Jag garderar med 2 Bokli Eld och 7 Mörtvedt Jerkeld, två baggar som kan göra livet surt för vår svenska stjärna. 3 Lundås Emile är ett speedigt sto men hur ofta vinner ett sto på V75, kanske två-tre gånger på tio år, så den streckar jag inte.

Avd 6: Jag tror att 1 Next Tee kan leda från start till mål om det inte blir tokkörning från Uhrbergs sida, då kan en tredje vinna. Jag tar därför med två rensare i form av 10 Sobel Alex och 2 Just By Myself eftersom jag inte litar fullt ut på Uhrbergs löfte att spara speeden till slut. Fyra streck får räcka och den som har starka nerver spikar 1 Next Tee

Avd 7: Här spikar jag 6 Livi Barcelona som står med två ben i mål. Han har gjort två kanonlopp på slutet från svåra lägen. Nu har han framspår och på Gävle finns inget ”open stretch” där han kan bli avslagen av någon smygkörd konkurrent. Tyvärr så är det fler som observerat insatserna på slutet och han är nästan streckfavorit i nuvarande stund.
Det enda jag funderar på nu är hur hög utdelningen blir?

Inga kommentarer: