lördag, november 22, 2008

V75 på Bergsåker den 22 november

Idag körs V75-loppen på Bergsåker, d v s min hemmabana då jag är i Sverige.

Någon högre klass på omgången verkar det inte vara. Flera av loppen är ytterst ojämna där några av ekipagen är betydligt bättre än övriga. I vanlig ordning har man lagt in ett nordsvenskt lopp där de allra bästa saknas den här gången.

Det är svårt att hitta någon stenklar spik i omgången och det kan säkert bli en skaplig utdelning även om det inte handlar om någon miljonutdelning.

Årstiden kan dock ställa till det, kom ihåg hur det var i Gävle för några veckor sedan. Hårt eller löst underlag, broddar eller inte, skor eller barfota är saker man bör kolla upp innan man lämnar in raden.


Bilden på Örjan Kihlström har tagits av travnet.se och jag hoppas att han får anledning att göra segertecknet efter vinst med Colombian Necktie idag


Kommentarer, lopp för lopp.

Avd 1. Här talar det mesta för 3 Akjas Funny Maker. Jag tror att övriga får det svårt även om det finns några opponenter i loppet. 10 Hoof Beats har gjort kanonlopp från svåra lägen och är nog den som blir svårast mot. Formen är dock osäker och det är en lång resa från Malmö till Sundsvall. Skall jag nämna ytterligare några så får det bli 5 Min Narkissos och 4 Matrix Reloaded. Jag går kort och streckar dessa.

Avd 2. Ett stolopp där tre hästar lyfter sig över resten. Tipsettan kanske borde gå till 4 Purple Haze efter insatsen på Kalmar senast. Men jag sticker ut hakan och tippar 6 La Bella Still. Det kan till och med vara en småfräck spik. Den tredje kandidaten till att vinna loppet är 2 Liberty F.H. Loppet bör vara täckt med dessa tre även om det brukar skrälla i stoloppen.

Avd 3. Guldivisionen håller ingen högre klass den här gången heller. Gör 7 Colombian Necktie om den senaste insatsen får 12 Adrian Chip det kämpigt. Jag är inte heller imponerad av hans insatser på svensk mark och nu snackas det redan om elitloppet! Övriga får kriga om platserna bakom. I brist på bättre alternativ så framstår enkelstrecket på 7 Colombian Necktie som mycket sunt.

Avd 4. Klass III-försöket avgörs med voltstart och som kortlopp, en kombination som kan bädda för överraskningar. Ingen är väl direkt chanslös så en helgardering kanske inte är helt fel. 7 Be Mine Pellini möter inte värre motstånd än tidigare så han bör ha en god chans att vara först i mål På valla senast fick han tryck i omgångar. 12 Staro Cold Carat har sämsta läget men besitter bra kapacitet. 1 Korok och 6 Apache Gwin körs av Björn Goop respektive Erik Adielsson för vilka varje seger är guld värd fram till årsskiftet. En riktig kantboll är 5 Princeton, helt bortglömd i tipsen, men inte av mig. I bästa fall kan man klara sig med fem streck men…..

Avd 5. Svåranalyserat är bara förnamnet. Nordsvenskar, tre volter och kort distans är väl inte något önskescenario för en tippare. Efter moget övervägande sätter jag tipsettan för 13 Klack Jo som svarat för två övertygande insatser på slutet. Med Ulf Olsson i sulkyn försämras inte chanserna. 8 Myllarfaks står nu 20 meter bättre än de två senaste gångerna de mötts men ett åttondespår är i princip samma som tillägg. 4 Sindar har jag lite svårt att sätta in i sammanhanget men man tror säkert på chans när man gör långresan till Bergsåker. 12 Mjölner Turbo har bästa chansen av J O Perssons hästar enligt vad han själv uttalat. 6 Vessle Jahna och 3 Gejser räknar jag bort pga av att de är ston. Det är dock inte fråga om någon könsdiskriminering utan helt enkelt beroende på att ston ytterst sällan vinner på V75. Två vinster på tio år tror jag det blivit. Det är faktiskt upplagt för en skräll, 1 Vallex med formkusken Daniel Olsson kanske kan vara något för den som jagar de stora pengarna.

Avd 6. Det ser ut att vara ett tvåhästarslopp på förhand. Läget talar för 1 Trustworthy Ås men jag är osäker på om Sjunnesson kan hålla upp ledningen. Han har dessutom fått stryk på linjen vid två tillfällen då han gått i ledningen. 8 Quantum Classic är nog en bättre häst och Jansson är ju inte den som slutar gasa om han vill till ledningen. Blir det tokkörning från början så kan det bädda för en tredje och då blir 2 Stunning Holly och 10 Big Star aktuella.

Avd 7. Här finns en uppenbar risk/chans att Berghs duo 1 Juan Carlos och 2 The Champ kan låsa loppet även om den sistnämnde var svag på Hagmyren. 9 Casander Boy har gjort det bra på slutet men läget är inte roligt. Detsamma gäller för 8 Västerbo Lescure som det var skrik på senast men som då värmde dåligt och galopperade i loppet. Kanske vinner idag istället? Jag streckar 1 Juan Carlos, 2 The Champ och 8 Västerbo Lescure men kan ändra mig efter värmningsrapporten vad avser den sistnämnde. Den modige spikar 1 Juan Carlos.

Inga kommentarer: