lördag, november 15, 2008

V75 på Kalmartravet den 15 november 2008

Finns det något bättre spel än V75? Förra veckan vinner två megafavoriter samt ytterligare två mest streckade ekipage, en storfavorit torskar och tredjehandsfavoriten vinner.
Två skrällar räcker för att utdelningen skall överstiga 500 000 kronor. Undrar hur mycket det hade blivit om Henrik Svensson med Morumotto vunnit avd 4, vilket han sannolikt gjort utan galopp?
Det är synd att man skall krångla till det, nu blev det bara tolv femmor men insatsen var 651 kronor så det vart en liten förlust ändå. Jag utelämnade Commander Crowe i avd 3 och hade tre hästar där. Likaså garderade jag Järvsöfax med Mörtvedt Jerkeld och Bokli Eld. I avdelning 6 hade jag bara fyra streck och där var Björn Goops uppsittning inte aktuell för min del. Jag avslutade med att spika Livi Barcelona och spelade även vinnare på honom så totalt sett så gick det ihop.
Veckans omgång körs på Kalmar och ser mycket öppen ut. De så kallade experterna verkar inte vara ense på någon punkt och tipsen spretar åt alla håll. Stora pengar igen?
Jag får väl erkänna att det känns lite avslaget efter förra veckans magplask och någon speciell feeling har jag inte inför dagens tävlingar. På förhand så verkar Åke Svanstedt sitta inne med några heta chanser.

Kommentarer, lopp för lopp.

Avd 1. Efter strykningarna så har chanserna ökat markant för 9 Giddes Dream. Dels är två av de främsta motståndarna borta del blir det färre hästar att runda från bakspåret. Vid gardering (jag har inte bestämt mig än) så handlar det i första hand om 1 Manpower Bank och 10 Djingis

Avd 2. Här går tipset till Åke Svanstedt och 2 Indiana Brave. 3 Frillan Filiokus slog min vinnare senast och kan säkert göra det igen så den måste streckas liksom 12 The Classic.
Eftersom det handlar om ston så är det skrällrisk så jag streckar även 1 Landlubber, 5 Emma Flower, 8 Purple Haze, 11 Miss Delayed och 15 Ila Dimanche.

Avd 3. Guldivisionen håller ingen högre klass den här gången. Jag tror att någon av 3 Gift Kronos eller 10 Adams Hall vinner. Jag tar även med 12 Debbie Brodda som har imponerat på slutet. Tipset går även här till Åke Svanstedt med 10 Adams Hall.

Avd 4. Trots läget tror jag att Björn Goop bakom 8 Don Cascade vinner loppet. 4 Quantum Winner, 7 Ruby Silas 12 Muscle Leaf får komplettera kupongen.

Avd 5. Thomas Johanssons 7 Global Instinct får bli min vinnare i loppet. Motståndet kommer i första hand från 14 Larome och 9 Alvena Nancy. Den sistnämnda har Thomas Uhrberg spikat på sitt systemförslag. Hitintills i år så har Uhrberg bara vunnit tre V75 lopp så det kan kanske vara dags igen.

Avd 6. Här hittar jag dagens bästa spik i 5 M.T. Cherokee. Är han som han varit i de två senaste starterna så bara vinner han. För den som söker motspel så ligger väl 2 Hennesy Vint och 1 He’s A Gangster närmast.

Avd 7. I den sista avdelningen har Thomas Uhrberg spikat sin egen uppsittning 7 Korvet Klintholm. Jag är dock lite tveksam till läget. Jag ger rösten till 4 Strong Boy D. E. och Mattias Blomqvist och streckar även 2 Lindy Later som kommit tillbaka bra efter några månaders vila. Timo Nurmos 11 Carmel kan vara farlig att utelämna. Det bör vara heltäckt med dessa fyra.

Inga kommentarer: