tisdag, oktober 11, 2011

En riktigt otäck upplevelse.....


I morse åkte Yaya och ungarna hem till byn för att delta i något traditionellt buddhistiskt evenemang i templet. Samtidigt så passar unge herr’n på att ta körkort i Prasat eftersom det verkar vara lättare där än i Surin. Lugnt och skönt i två dagar så vad passade väl bättre än att ta fram solstolen och sätta sig på gräsmattan med en god bok. Framför allt när det nu är fint väder, runt trettio grader och solsken.
Solstol till salu
Jag letade rätt på solstolen, som legat utomhus under tak sedan vi åkte till Sverige och tittade ut en lämplig plats på gräsmattan. När jag vikt ned benen, satt ner solstolen och fällt ut den ena halvan fick jag se något som rörde sig på den andra halvan som jag just skulle fälla ut. Vad var det som stack fram om inte huvudet på en orm. Innan jag hämtat mig och fått tag i något att avliva den med rasslade den iväg. Jag hann dock se att den inte var samma art som den förra, men den var längre, kanske 80 - 90 cm.
Efter den upplevelsen upphörde lusten att sitta ute i solskenet och läsa. Vad jag förstår så kommer de när vattnet stiger på gatan och när det sjunker undan så blir ormarna kvar. I det vattnet har man obekymrat rört sig barfota, men nu är det slut med det, nu skall det köpas stövlar om jag så skall måsta åka till Bangkok. Jag pratade med en granne som berättade att det var många på gatan som fått ormar i trädgårdarna. Han berättade också att i de områden som är utsatta för de omfattande översvämningarna har folk blivit ormbitna, vilket också visats på TV. 
Själv har jag svårt att komma ifrån tanken att vi har en inkräktare någonstans i trädgården. 

Inga kommentarer: