söndag, oktober 09, 2011

Oväntade besök...


Oväntat men trevligt besök
Ibland får man lite oväntade besök och på fredagskvällen dök det upp en hungrig elefant utanför grinden. Det är ganska vanligt förekommande och ägarna säljer påsar med ”elefantgodis” för 20 bath som man sedan matar elefanten med. Zippo uppskattade inte besöket, vilket antagligen berodde på att han var lite rädd.

Dagen efter hade vi ett mer ovälkommet besök, nämligen av en orm som lagt beslag på en av barnens skor. Jag kan inte avgöra om den är giftig eller inte och jag litar inte heller på familjens kunskaper när det gäller ormar. För säkerhets skull så fick den avsluta sitt liv på vår gårdsplan genom min försorg.
Skons längd är ca 20 cm så jag uppskattar ormens längd till ca 50 -60 cm . 

Jag hittade sedan uppgifter på Internet om den här arten (Banded-Krait ( Bungarus-fasciatus )) och så här beskrev man den där.
Ormen i paradiset
Den finns överallt i hela Thailand. Dessa ormar finner man oftast på låglandet och på kuperade områden. Man har hittat dessa ormar på höga höjder som 2300m över havet. Dessa ormar finns på öppna slätter, fält, gräsområde och skog. De lever oftast nära vatten och försöker undvika solljus. Om de tvingas ut i solen, vrider de sin kropp runt och försöker gömma sitt huvud eller ta sig in i skuggan igen, allt för att undgå solen. Under dagar som dessa är ormarna för lata för att bita och för ormfarmarna är det enkelt att dra ormarna för hand ur deras nästen för att visa besökarna. Enligt statistiken sker 50 % av ormbetten just på detta sätt dessa perioder på dagen. Dessa ormar äter i huvudsak andra ormar, men även ödlor och gnagare. Ormen är nattaktiv. Starkt dödligt gift”
Jag har lätt för att hålla mig för skratt.

Inga kommentarer: