torsdag, oktober 06, 2011

Hem till byn...


I går var vi hem till Yayas by och vi kunde bland annat konstatera att gräset var lika högt som de fruktträd vi planterade innan vi åkte till Sverige. Yaya anlitade en kille i byn som klippte gräset med röjsåg så nu ser man i alla fall fruktträden. Kommande vecka ska de gödslas men jag tror inte att de kommer att bära frukt under de närmaste åren.
Det växer så det knakar
Pumpen hade stått på grund av strömavbrott så den måste startas om vilket jag klarade själv. Det jag reagerar mest på är hur skitigt det blir på relativt kort tid men städningen tar Yaya och tjejerna hand om till veckan.
På väg till byn blev vi stoppade i en poliskontroll och där konstaterades att mitt körkort var ogiltigt, vilket inte kom som någon överraskning. Det hade gått ut i april och anledningen att jag inte förnyat det är att jag måste ha ett dokument från immigrationsmyndigheten och det hade jag tänkt fixa i samband med min ansökan om visum och uppehållstillstånd. Man riktigt såg hur glad konstapeln blev då han fått en farang på kroken, det var dollartecken i båda pupillerna. Yaya har en polischef i släkten och han brukar alltid säga ”if you have some problems, call me” när vi träffas. Jag tyckte att det var läge att se vad han kunde göra åt det här problemet så Yaya ringde upp honom. Det blev ett kort samtal varefter Yaya lämnade över telefonen till konstapeln. Därefter fick jag tillbaks mitt ogiltiga körkort följt av en honnör och sedan var det bara att åka vidare.
Thailand är fantastiskt på många sätt.

Inga kommentarer: