fredag, oktober 07, 2011

Klart med nya körkort....


I morse var jag på körkortsenheten och testade min reaktionsförmåga och avståndsbedömning samt om jag var färgblind eller inte. Jag fick godkänt på samtliga punkter, men för att få nya körkort måste jag även titta på en film som handlade om hur man uppträder i trafiken, faror i trafiken samt vilka straff man kan få för olika förseelser. Jag påtalade att jag nog inte skulle kunna tillgodogöra mig filmen eftersom man talade thailändska. Men det var tydligen inte så noga, huvudsaken var att jag suttit av den timme filmen varade. Om jag sov eller var vaken hade ingen betydelse. Jag var ensam utlänning bland ca 25 thailändare och koncentrationen var nog inte vad den borde vara på många händer. Några kom för sent, andra slumrade till och det fanns även några som fibblade med sina mobiltelefoner under filmförevisningen.
Efter filmvisningen betalades avgiften för körkorten som tillsammans kostade 1060 bath. Därefter var det bara att vänta på fotograferingen och att körkorten färdigställdes vilket tog mindre än en timme.
Nu har jag två körkort som gäller i fem år i Thailand medan mitt svenska körkort gäller i 10 år. Här måste nämligen körkorten förnyas vart femte år.

Inga kommentarer: