torsdag, oktober 06, 2011

Ännu ett uppehållstillstånd beviljat......


Idag har vi varit på immigrationsmyndighetens kontor i Nakon Ratchasima för att ansöka om visa, re-entry visa och ett intyg som ger mig möjlighet att förnya mina körkort. Jag upphör aldrig att förundras över de thailändska myndigheternas förkärlek till dokumentkopior och stämplar. Trots alla kopior jag hade med mig så behövdes det fler och dessutom måste jag lämna fler fotografier vilket inte blev något problem då man har fotograf på kontoret. Dessutom måste jag fylla i några blanketter med thailändsk text, vilket inte är det lättaste. Men allting löste sig och vi kunde återvända till Surin med ytterligare ett års uppehållstillstånd och intyg för förnyelse av körkorten, ett för bil och ett för motorcykel.
Mellan Surin och Nakon Ratchasima är det ca 200 km och mer än halva sträckan har anlagts för mindre än fyra år sedan men under den tiden som gått sedan dess har mycket förändrats och på många ställen är vägen nu i ett miserabelt skick. Det är stora hål i beläggningen och på vissa ställen är asfalten helt borta. Jag tror att det bland annat beror på att man fuskat med underarbetet, att det är mycket tung trafik och att värmen gör att asfalten försvagas. Många thailändare antyder också att mycket av de pengar som anslagits för upprustningen av vägnätet ramlat ner i fickorna på entreprenörerna vilket fått till följd att kvalitén eftersats. I vilket fall som helst får man ta det lugnt om man är rädd om bilen.

Inga kommentarer: